Somas spellistor för september 2003

Jag har lovat att förutom nya spellistor för höstens program att jag även ska ger er lite historik för Soma och då bland annat spellistor från förra omgången när programmet var riktigt seriöst. Första Soma någonsin som sändes första september 2003 har jag redan avhandlat, men för resten av september det aktuella året får ni i den här posten.

Det var en riktigt fullmatad månad när jag ser tillbaka på spellistor och innehåll, med intervjuade artister som H-Foundation, Heather Nova och Client.

030907 / Soma club

Intervju med H-Foundation

H-Foundation spelade i StockholmMünchenbryggeriet på någon MTV-fest den 14 augusti och dit blev jag inbjuden. Kalasbra spelning var det, men roligare var nog själva intervjun, som jag hade tidigare under dagen. Det var bara jag och Calle Dernulf från SR som träffade Hipp-E och Halo som var H-Foundation. Vi blev först bjudna på lunch och satt med de båda killarna samt Jens från skivbolaget Virgin och hade riktigt trevligt på Berns terass. Maten var grymt god och det blev väldigt familjärt. När intervjun väl blev av, bra mycket senare än planerat,  gick det väldigt mycket enklare att få frågorna besvarade än vad som brukar vara fallet och killarna lovade en mix till programmet. Något jag också fick och som sändes den 15 september 2003, tyvärr fick jag inga spellistor men mixen var kalas! Inte alltid man har det flytet!

hfoundation

Duplex / Subconscious / Clone

Ralph Myers & The Jack Herren Band / Think Twice / Emperor Norton

Display (aka Llorca) / Manipulations / F-communications

H-Foundation / So Fine / Soma records

H-Foundation / Tonight / Soma records

H-Foundation / Feelin’ / Soma records

Layo & Bushwacka / It´s up to you (shining through) / XL Recordings

Audio Bullys / Turned Away (Tony Senghore Elecric Vocal Mix) / Source UK / Virgin

Masters at work feat. India / To be in love / Maw Records

London Elektricity / Billion Dollar Gravy / Hospital Records

Dilinja / This is a warning / Valve Recordings

030914 / Soma chill

Intervju med Ralph Myers & The Jack Herren Band

Härligt galna norrmän som gör bra och trevlig jazzig elektronika och som fick sitt genombrott 2003. Jag fick en pratstund med Ralph Myers & The Jack Herren Band på numera stängda Lydmar vid Stureplan samma år. Ett hotell som för övrigt var flitigt använt av musiker som besökte Stockholm. Hur som helst gjorde Ralph Myers & The Jack Herren Band en av de mer galna ID:s jag fått. Killarna stod i bortersta änden av sitt stora rum och skrek hela ID:n. Det var svårt att hålla sig för skratt men det blev en riktigt bra bandning som säkert kommer få höras igen framöver.

Ralph

Psychonouts / Hips for Scotland / International Deejay Gigolo Records

Alexkid / Come with me / F-Communications

Broadway Project / Sufi (The Soulsavers remix) / Memphis Industries

Slovo / Whisper / Ruff Life Records

Pole / Slow Motion / Mute

Heather Nova / The Storm / V2

Ralph Myers & The Jack Herren Band / Here is love / Emperor Norton

Ralph Myers & The Jack Herren Band / Nikita / Emperor Norton

Ralph Myers & The Jack Herren Band / You never come closer / Emperor Norton

Martina Topley Bird / Sandpaper Kisses / Independiente

Massive Attack / Karmacoma / Wild Bunch / Circa Records

Broadcast / The little bell / Warp

030915 / Soma mix

Mix med H-Foundation för Soma / Spellista saknas tyvärr, men det var en grymt bra mix

030921 / Soma club

Intervju med Client

Client fick en hype när de släppte sin debutsingel Price of LoveToast Hawaii. Anledningen var att den som drev labeln var Depeche Modes Andy Fletcher. Såväl band som Andy bokades till SAMA i Göteborg i april 2003 och jag åkte dit och gjorde en intervju, då jag gillade bandet. Alla journalister frågade om Andy Fletcher och hans roll, jag struntade i honom och pratade istället med Client A (Kate Holmes, tidigare Frazier Chorus och Technique) och Client B (Sarah Blackwood, tidigare Dubstar) om deras musik som Client.

De tyckte jag var trevlig och sa att jag måste komma backstage efter spelningen och ta ett par glas. Då jag var den enda journalist som inte var imponerad av Andy Fletcher som var där, bjöd de in mig och min kompis Linda att festa resten av natten. Det blev en minnesvärd kväll där Andy betalade allt och vi alla, typ 10 personer, blev kalasfulla. Bäst var ändå när min kompis Linda pratade med en av bandets medlemmar under kvällen, fick frågan från Andy om varför hon inte pratade med honom… because you´re boring blev svaret och hans desperata och taffliga svar blev patetiskt skrikande…but I´m paying for all this! Pengar kan inte köpa allt!

Hur som helst släpptes Client sitt debutalbum den 18 augusti 2003 och på skivomslaget tackar bandet ”Fredrik from Sweden”. Det är nog enda skivomslag där mitt namn är med.

Två veckor efter skivsläppet var de tillbaka i Sverige för spelning på  Debaser Slussen och då  jag träffade bandet igen.  Återigen var det hur trevligt som helst och det bästa var att jag ordnade en jingel med Andy Fletcher för Pluto på radion, som kan laddas ner på deras hemsida. Hur som helst var det något att garva åt, då han inte klarade av att säga rätt på de tre eller fyra försök jag gav honom och sen tog mina batterier slut på MD:n. Första och enda gången det har hänt att personen inte klarar av att säga en ID korrekt.

I programmet hade jag klippt ihop båda intervjuerna till en special med Client. Bandet har utökats sen dess till en trio och 2006 lämnade de Toast Hawaii för egna labeln Loser Friendly.

Client

Willis / Paper & Stone / 679 Recordings

Ben Horn / Straight from the hide out / demo / Music call

Legowelt / Sturmvogel / Bunker Records

Client / Client / Toast Hawaii / Mute

Client / Diary of an 18 year old boy / Toast Hawaii / Mute

Client / Happy / Toast Hawaii / Mute

Client / Pills / Toast Hawaii / Mute

Client / Here and now / Toast Hawaii / Mute

Client / Sugar candy kisses / Toast Hawaii / Mute

Basement Jaxx feat. Dizzee Rascal / Lucky Star / XL Recordings

Inner City / Goodlife / 10 Records

030928 / Soma chill

Intervju med Heather Nova

I många år ville jag intervjua Heather Nova. När jag väl fick chansen var det nästan overkligt att få träffa denna oerhört vackra stjärna, som gjort en del bra musik och då dessutom få ställa mina frågor till henne. Träffade henne på Clarion Hotell vid Skanstull och jag minns fortfarande att hon hade en galet snygg Marimekko-klänning med röda stora blommor, samt var något reserverad. Visserligen var det när hon hade haft sin bästa period, men hon hade 2003 gått mot mer lugn musik och det passade utmärkt i Soma chill. Bara att tacka Camilla som jobbade på V2 då och som ordnade tiden för mig!

heathernova1

Jon Kennedy / The Loafer / Grand Central Records

Bluestates / Colouration / Memphis Industries / XL Recordings

The Soulsavers / Rumblefish / EMI

Martina Topley Bird / Too tough to die / Independiente

Broadcast / Valerie / Warp

Basement Jaxx / If I ever recover / XL Recordings

Heather Nova / Aqua Marine / V2

Heather Nova / One day in June / V2

Portishead / Sour Times (Sour sour times) / Go! Beat

Beth Gibbons & Rustin Man / Drake / Go! Beat

José González / Storm / Imperial Recordings

030929 / Soma mix

Intervju med Boj Lucki + en mix

En av Stockholms bästa DJ:s inom drum’n’bass, om inte den bästa, är Boj Lucki. 2003 sände han radio på Studentradion KTH (THS Radio) och var en flitigt anlitad DJ på olika klubbar inom drum’n’bass. Självklart bjöd jag in honom till Soma och gjorde en kortare intervju med honom samt lät honom leka i etern i nästan två timmar. Jag hoppas att jag ska få tillfälle nu i höst att bjuda in honom till Soma igen, så cirkeln blir sluts med bra drag från en duktig DJ.

Dot Allison / Message Personnel (Arab Strap mix) / Arista

Ralph Myers & The Jack Herren Band / Here is love / Emperor Norton

BojLucki

Boj Luckis mix

Clipz / Wake up call

Pendulum / Vault

DJ Hype / Mash up 2003

A-sides / React

Aquasky / Blow your mind

Zinc / Hear no evil

DJ Zinc / Super Sharp Shooter

Omni Trio / Renegade Snares (High contrast remix)

Influx Datum / Back for more

D.kay & Epsilon feat. Stamina MC / Barcelona (High contrast remix)

The Streets / Has it come to this (High contrast remix)

P-Funk / P-Funk era

Dopeskillz (Zinc) / Elevate

3 Way / Appreciation

Clipz / Cuban Link

Sta & Paul B / The Lick (Azzio Da bass remix)

EZ Rollers / Back to love

DJ Zinc / Freenote

Beats International / Dub be good to me

Kommentera

